بررسی صفحه آرایی در نگارگری مکتب شیراز در دوره تیموری، ترکمان ، صفوی

پایان نامه
چکیده

این تحقیق با هدف بازآفرینی اندیشه و فلسفه وجودی تفکر هنرمندان نگارگر مکتب شیراز و اثبات آن تفکرات در بازآفرینی و طراحی پوستر در گرافیک امروز ایران پرداخته است . این تحقیق به شیوه توصیفی-تحلیلی صورت گرفته است . روش پژوهش کتابخانه ای و مراجعه به منابع علمی موجود در ایران و خارج از ایران است . ابتدا با ارائه تاریخچه و خصوصیات وخاستگاه سیاسی ، هنری، نگارگری مکتب شیراز در سه دوره تیموریان ، ترکمانان، صفویان پژوهش شده است . ودرآخر به تجزیه وتحلیل شیوه شبکه بندی نگاره های این سه دوره بصورت تطبیقی مقایسه شده است. همچنین از شبکه بندی های بدست آمده در طراحی پوستر استفاده شده است وبا ارائه نتیجه گیری به شناساننده و شاخصه های این مکتب ، نوع ترکیب بندی نگاره های این دوره ها و تطبیق آنها با هم و بکارگیری شبکه بندی ها در طراحی پوستر اجرا پروژه ای انجام می شود. کلید واژه : مکتب شیراز، تیموریان، ترکمانان، صفویان،نگارگری، پوستر

منابع مشابه

بررسی تطبیقی نگارگری مکتب شیراز وعناصر باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی

نگارگری ایرانی از دیرباز درگیر تغییرات مختلفی بوده است که از جمله آنها میتوان به تغییرات حکومتی و عدم نفوذ یکسان هنر نگارگری در شهرهای ایران و تحولات فرهنگی هنری اشاره کرد. بررسی وتطبیق عناصر وجودی باغ در دو دورۀ تیموری و صفوی و عناصری چون آب،گیاهان، کوشک و عمارت‌ها و دیگر عناصر معماری و عناصر تزیینی در نگارگری‌های ایرانی در مکتب شیراز که خود از دوره‌های مختلفی چون آل اینجو، آل مظفر و تیموریان ...

متن کامل

شیوه شیراز مکتب ترکمان

در این مقاله فرضیه بر این بود که شیوه شیراز مکتب ترکمان از عناصر هنری مکتب شیراز (بویژه تذهیب آن) و مکتب هرات (به­ویژه عنصر رنگ­بندی و ترکیب­بندی آن) و مکتب ترکمان (به­خصوص فضابندی امکانات زیستی و طبیعت گرای آن) پدید آمد و با انتقال به تبریز و در آمیختگی آن با شیوه تبریز مکتب ترکمان، زمینه را برای پدیداری مکتب تبریز صفوی فراهم کرد. شیوه شیراز مکتب ترکمان در دو مرحله زمانی شکل گرفت. یکی دوره هفت...

متن کامل

بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی

در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده می‌شود. گرایش به واقع‌گرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگاره‌های بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوسته‌ای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند می‌دهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بی‌آنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را ...

متن کامل

بررسی تطبیقی نگارگری مکتب دوم تبریز و باغ ایرانی در دورۀ تیموری و صفوی

در اواخر سدۀ نهم در بطن تجریدگرایی نقاشی ایران تمایلی آشکار به بازنمایی جهان محسوس زاده می شود. گرایش به واقع گرایی که ابتدا در نگارگری مکتب هرات و در نگاره های بهزاد پدیدار شد همچون خط پیوسته ای آثار هنرمندان اواخر سدۀ نهم و دهم ه.ق را به هم پیوند می دهد. با انتقال بهزاد به تبریز هنرمندان نگارگری مکتب دوم تبریز به پیروی از سنت بهزاد، بی آنکه با بینش آرمانی هنر نقاشی قطع رابطه کنند، نگاهشان را ...

متن کامل

هنرهای طلایی(با تکیه بر تذهیب و تشعیر) در صفحه آرایی دوره تیموری و صفوی

چکیده در سیر تاریخی صفحه آرایی نُسَخ خطی ایرانی، رنگ طلا و طلا، با توجّه به مفاهیم عرفانی، مذهبی و نمادین آن ارزش و جایگاه ممتازی داشته است. کاربرد طلا در تذهیب و تشعیر، نسبت به سایر هنرهای طلایی، غنای تصویری و مفهومی بیشتری را نشان می دهد و تذهیب و تشعیر، از مهم ترین و بارزترین گونه های تزیینات به کار رفته در نسخ خطی دوره تیموری و صفوی است و بالطّبع، در این پژوهش قسمت اصلی بحث را تشکیل می دهد و ب...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023